MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Kör så det glöder!

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Diagnos ispropp, då blir det hett.

Made with LogoLicious Add Your Logo App

Jag hade en stådag mitt i veckan så jag skulle åka och tvätta lastbilen och sedan svänga förbi Swedol och köpa formolja och lite annat jag behövde. Hämtade lastbilen i Hammarby vid halv sju på morgonen och begav mig iväg mot Jordbro där Kameesy Truck Wash ligger.

När jag kommer ner i Södra länken känner jag att lastbilen drar lite till höger, skumt. Jag kanske har dåligt med luft i däcket, kanske pyspunka, funderar jag. På väg upp ur tunneln blir det värre och jag får bokstavligt talat hålla emot för att hålla kvar lastbilen i filen. Det här går inte, jag får stanna vid Gamla Enskede och kolla läget.

Smyger ut på Nynäsvägen och sedan första avfarten där jag stannar. I samma sekund som jag öppnar dörren känner jag en stark lukt av varma bromsar, ajfan. Går ut och runt till högersidan av bilen och där ser jag att bromsarna är så heta att metallen glöder!

Var är tillverkarna?!

Tur att jag stannade innan det började brinna, och att jag inte hade betong i bilen. Ringer chefen och föreslår att jag ska låta det svalna och sen försöka ta mig ner till verkstaden i Jordbro en avfart i taget med pauser emellan istället för att ringa dyr bärgare.

Jag ringer en god vän som är duktig på lastbilar och beskriver vad som hänt. Han säger att det troligen är en ispropp vid bromsen och säger att jag ska tömma bilens luftsystem (bromsarna är tryckluftstyrda på lastbil), låta det svalna lite och sedan köra vidare. Jag gör så och kör ner till avfarten mot Farsta där jag stannar och kollar läget.

Bromsen är fortfarande varm men den har svalnat mer, känns lovande. Kör vidare till avfarten mot Trångsund och kollar igen, nu är det ännu svalare. Teorin om en ispropp känns trolig eftersom problemet försvunnit. Skönt, nu törs jag åka ner till verkstaden utan fler stopp.

Åker ner till verkstaden även om problemet är borta. Dels för att kolla den misstänkta orsaken till isproppen, dels för att kontrollera så att inget har tagit skada av den höga värmen. De hade fyra bilar före i akutkön så jag väntade mig att få tillbringa dagen där. Men de klämde in min bil före så efter ett par timmar var den undersökt och inget var skadat!

Tusen tack till Volvo Truck Center för snabb hantering. Det kändes skönt att kunna ringa chefen och meddela att inget var skadat och ännu skönare att ha sluppit bärgning. Nu får bilen gärna hålla sig pigg och fräsch ett tag framöver.

Fler medmänniskor sökes!

Läs mer