MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

B

På väg hem från jobbet passerar jag Tesla i Huddinge. Där har det sedan fyra månader tillbaka stått strejkvakter varenda dag. Strejken är den längsta lovliga i Sverige på 80 år och flera fackförbund i Sverige och i Norden har infört sympatiåtgärder.

Längsta lovliga strejken på 80 år

På väg hem från jobbet passerar jag Tesla i Huddinge. Där har det sedan fyra månader tillbaka stått strejkvakter varenda dag. Strejken är den längsta lovliga i Sverige på 80 år och flera fackförbund i Sverige och i Norden har infört sympatiåtgärder.

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Åsa "Betongbruden" Karlström kör runt i sin betongbil i Stockholmstrakten och ger oss på-plats-upplevelser. Men ibland tar hon ton i samhällsfrågor. Som nu, när hon ger sig in i fackliga diskussioner.

Ën gång i tiden hörde jag till dem som ansåg att fackförbunden hade spelat ut sin roll och att de levde på gamla meriter. Dessutom tyckte jag att de gör för lite, oavsett fack så jag var därför inte medlem i något fackförbund.

Efter att jag hade jobbat ett tag på ett företag i branschen så var planen att jag skulle bli skyddsombud. Man behöver inte vara medlem i facket för att bli det men det underlättar så jag gick med i Transport.

Nu blev det inte så att jag blev skyddsombud men jag blev kvar i facket.

På väg hem från jobbet passerar jag Tesla i Huddinge. Där har det sedan fyra månader tillbaka stått strejkvakter varenda dag. Strejken är den längsta lovliga i Sverige på 80 år och flera fackförbund i Sverige och i Norden har infört sympatiåtgärder. Jag svängde in för att prata lite om strejken och fackförbunden generellt.

Man strejkar för att säkerställa att medlemmarna ska ha sjysta och trygga arbetsförhållanden. Detta har såklart diskuterats mycket i fikarum och på sociala medier. Det finns de som säger att om Tesla (eller annan arbetsgivare) har bra löner och villkor finns det ingen anledning att tvinga dem till kollektivavtal.

Det är naivt och närapå verklighetsfrånvänt att resonera på det sättet i dagens samhälle där mängder av människor jobbar för slavliknande löner, under orimliga arbetsförhållanden och gnäller de blir de hotade och avskedade utan att få ut sin lön.

Den här gruppen arbetare är oändligt många och så länge företag kan fuska så som det görs kommer arbetare att få betala för det med sina kroppar och sina liv.

Även om arbetsgivaren idag har bra löner och arbetsvillkor så ska man inte glömma att utan kollektivavtal gäller dessa bara så länge arbetsgivaren är på bra humör. Han kan närsomhelst sänka en lön eller ändra arbetsförhållandena som han tycker.

Med ett kollektivavtal har man säkrat en lägstanivå för arbetstagaren, sedan kan arbetsgivaren fritt välja att ge bättre villkor för att locka personal. Att argumentera emot kollektivavtal känns synnerligen märkligt i min bok, i synnerhet med den brist på respekt för arbetare som nu ökar är det viktigare än någonsin att vara organiserad.

Utan fackförbunden skulle vi utan tvekan påbörja en tillbakagång till innan de fanns.

Slutligen… jag är fortfarande av den åsikten att många fackförbund gör för lite, är för mesiga. Jag tycker att avgiften är i överkant. Ändå så blir min slutsats att utan fackförbunden skulle vi se en drastisk förändring till det sämre med osäkra anställningar, sämre löner och farligare arbetsmiljö, framför allt för oss som är arbetare. För min del är det numera självklart att tillhöra ett fackförbund.

Läs mer