MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

B

Vissa arbetsplatser har inte någon möjlighet till säkerhetsspolning. Ett problem som lätt skulle kunna åtgärdas, menar Betongbruden.

Slarv med säkerhetsspolning

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Åsa "Betongbruden" Karlström lyfter i veckans blogg fram problemet med att vissa arbetsplatser inte har någon möjlighet till säkerhetsspolning. Ett problem som lätt skulle kunna åtgärdas, menar hon.

Jag har haft en del jobb inne i stan denna vecka. Trevligt morgonjobb inne vid Münchenbryggeriet med Svenssons Betong, gjutning på Wallingatan med Från Stan Byggnads och sen blev det ett lass in till nyproduktionen på Birger Jarlsgatan som Peab har.

Jag är ju egentligen en lantistjej och föredrar körningar i skogen eller i skärgården men jag måste medge att jag även gillar att köra in till stan. Det är mycket att ha koll på, galna cyklister, obetänksamma gångtrafikanter samt övriga med och mottrafikanter.

slideshow image

Nackdelen med körningar innan i stan är att det slarvas med möjligheter till säkerhetsspolning vilket har tjatats om i årtal. Jag fattar inte hur svårt det kan vara att be kunden ställa fram en byggsäck/storsäck så att vi kan spola i den, problemet är väldigt lätt att lösa om man vill. Men man verkar från leverantörernas sida föredra att bilarna åker runt och dräller betong på vägen, vilket är både olagligt och ser väldigt illa ut. Märkligt.

Ena dagen skulle jag ha kört på Södertäljefabriken men efter en bra stunds väntetid på fabriken fick de en större avbokning så jag blev överflödig. I det här fallet var det logistikproblem på bygget, inte ovanligt i byggbranschen tyvärr. Jag fick åka vidare till Västberga och där fick jag ett lass till Ekerö till ett bygge av ett nytt bostadsområde. Därefter tog jag med returbetong till fabriken i Länna och göt C3C (legobitar), spolade och gick hem.

Torsdagen och fredagen ägnades åt logistik då min bil lämnades in för avfoliering och sedan lackering och jag bekantade mig med den bilen jag kommer att köra tills min är klar. På Farstafabriken grillade man korv så det blev en lagom lunch före hemgång.

Se Åsas film från en solig lossning 

Läs mer