MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Växande problem med spolningen

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Konstant oro och förlorad arbetsglädje

Just nu är jag ledsen. Det är väldigt viktigt för mig att göra ett bra jobb, vilket innefattar kunder, leverantören och min egna arbetsgivare. Som situationen är nu så ges jag inte möjlighet att göra ett bra jobb och det sliter enormt på psyket.

Oavsett hur jag beter mig så är det någon part som tycker att jag gör fel och jag är konstant orolig för att få oförtjänt skäll. Jag kan absolut ta kritik, hur mycket som helst, OM den är befogad. Får jag skäll för något jag gör rätt tar jag väldigt illa vid mig. Jag har massor med skinn på näsan men just detta är jag väldigt känslig för.

Problemet är som jag tidigare nämnt att vi på många byggen inte längre får säkerhetsspola våra bilar. Det gör att vi tvingas riskera att tappa betong på vägen vilket är olagligt samt att betongen brinner fast på bilens vingar vilket är dyrt. Jag har dessutom fått skäll till och med när jag har skrapat av baktill, vilket jag gjorde eftersom man inte fick spola och jag inte vågade säkerhetsspola enligt instruktioner. Att neka att skrapa av är detsamma som att uppmana mig att köra olagligt.

Chefen vill inte att jag lämnar bygget utan att säkerhetsspola, vilket han har helt rätt i, leveransen är inte klar förrän säkerhetsspolningen är gjord. Hur gör betongarna? Tar de med sina skitiga verktyg hem och rengör hemma… nä, just det, de gör rent sin utrustning på plats vilket jag också självklart ska göra. Vill bygget inte ha spill får de lösa en spolplats.

 Byggena vill av miljöskäl inte att vi spolar på plats och att fixa en enkel och billig lösning som tex en IBC (stor plasttank) med kapad topp att spola i är man inte heller intresserad av utan då övertalar man säljavdelningen att avtala bort säkerhetsspolningen, vilket de egentligen inte borde gå med på.

När vi sedan klagar uppfinner man en speciell säkerhetsspolning som visserligen är bristfällig men kan duga i undantagsfall. Man talar om för oss att den kan inte bygget neka men man “glömmer” att tala om det för kunden så när jag säkerhetsspolar enligt instruktioner så blir kunden förbannad (såklart, de tror ju att de har avtalat bort allt vad spolning heter). Jag får skäll, kunden blir irriterad och ibland uppstår diskussioner på plats när jag försöker förklara vilket givetvis inte heller är bra. Detta att man “glömt” meddela kunderna har varit konsekvent sedan man började med denna modell.

Jag är konstant orolig och jag har på grund av det här helt tappat min arbetsglädje. Det är fruktansvärt att inte ges möjligheten att göra ett bra jobb. Det är så pass illa att jag för första gången på nio år på riktigt överväger att byta bransch, trots att jag älskar mitt jobb och verkligen inte vill byta men jag kan inte ha ett jobb där jag konstant tvingas göra fel, mår dåligt och är orolig för att få oförtjänt skäll varenda dag.


Läs mer