I Malmö reser sig Fyrskeppet med cirka 4 000 kubikmeter betong från Swerocks fabrik i Malmö. Bland annat används den till att bygga valv och väggar.
– Vi är stolta över att få leverera Eco-Betong till Peab, som bygger en av sina hittills mest hållbara bostadsfastigheter, och samtidigt kunna bidra till en minskad klimatpåverkan i Malmö, säger Mats Olsson, säljare på Swerock.
Att gjuta på hög höjd har flera utmaningar, bland annat att få upp betongen. Detta löstes med en lyftkran och en så kallad bask som lyfte upp tre kubikmeter Eco-Betong åt gången. En annan utmaning var att få upp vattentrycket då betongen ska begjutas med vatten för att behålla sin täthet.
Projektets målsättning är att minska på utsläppen av koldioxid, både från material och transporter. Genom att använda Eco-Betong i de prefabricerade elementen, och de konstruktioner som har gjutits direkt på plats, sparas cirka 1 300 ton koldioxid. Det motsvarar att resa med bil cirka 217 varv runt jorden.
– Vi har sett till helheten i det här projektet när det gäller klimatfrågan. Fyrskeppet är vår vägvisare i utvecklingen mot ett mer hållbart byggande, säger Embla Winge, ansvarig för Peabs klimatkoncept.
Fyrskeppet består av fyra huskroppar med totalt 103 bostadsrätter, där den högsta byggnaden består av 14 våningar. Lägenheterna beräknas vara klara för inflyttning under våren 2024.
Att använda kasserade glasflaskor (SGB) som ersättning för naturlig finkornig ballast (NFA) vid tillverkning av skumbetong (FC) har blivit en potentiell hållbar byggmetod. Istället för att lägga flaskorna på deponi kan man finmala glaset och ersätta sand.
Betolar har beviljats ett patent i Finland för en accelerator utvecklad för den standardiserade cementblandningen CEM III/B.
Under 2023 upphandlade offentliga sektorn husbyggnationer från byggentreprenörer till ett värde av 65 miljarder kronor. Det är en ökning med nio procent jämfört med föregående år.