Ska leverera 150 000 huvudspårsliprar till Malmbanan.
Efter att ha vunnit en upphandling med Trafikverket kommer Heidelberg Materials att leverera betongsliprar till Malmbanan. Affären är totalt värd över 150 miljoner kronor.
– Det är ett viktigt kontrakt som ger oss goda möjligheter att hålla bra volymer i vår slipertillverkning i Vislanda under de kommande åren, säger Ulf Malmqvist, försäljningschef division Anläggning, Heidelberg Materials Precast Abetong.
Ramavtalet, som sträcker sig över fyra år med en option på 2-1 år, gäller leverans av 150 000 huvudspårsliprar. Det är Sveriges tyngst trafikerade järnväg som sträcker sig från Boden till Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge. Tillverkningen kommer att påbörjas under hösten.
Samtidigt har Heidelberg Materials vunnit ytterligare en upphandling med Trafikverket. Den är värd cirka 10 miljoner kronor. och gäller tillverkning och lagerhållning av 14 000 löpmeter växelsliprar i Vislanda.
– Den affären är ett tillägg till ett tidigare avtal som Trafikverket nu utökar. Vi har under året haft kraftigt ökade volymer av växelsliprar, vilket gjort att vi redan idag nästan fullt ut utnyttjar vår produktionskapacitet. Tilläggsavtalet säkrar en fortsatt mycket hög beläggning på växelsliperproduktionen framåt, säger Ulf Malmqvist.
Åsa "Betongbruden" Karlström tar påskledigt med lite legobygge och en finkörning till Ingarö.
Bostadsbyggandet kommer öka 2025 från 25 600 påbörjade bostäder 2024 till 30 000 under 2025. Det visar Byggföretagens nya konjunkturprognos och anledningen är de kommande räntesänkningarna.
Bygginvesteringarna i bostäder, lokaler och anläggningar krymper med fem procent under 2024 enligt Byggföretagens nya konjunkturprognos.