MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Guldstjärna av kunden!

Betongbruden trixar sig fram i Lidingö

Betongbruden trixar sig fram i Lidingö

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Åsa trixar sig fram i Lidingö.

Jag hade fått ett lass till Lidingö och jag såg på ordern att det var lossning med ränna. När jag närmar mig kör jag in i ett bostadsområde med små trånga gator där man får ha koll på grenar både på sidorna och ovanför bilen. Kommer till en T-korsning i en backe och svänger ner vänster som GPS-en säger. Sedan påstår den att vi är framme. Mitt i området, fel gata enligt skylten och inte ett bygge så långt jag kan se.

Åker en bit framåt men inser snart att det är är helt fel. Vänder med lite krånglande och startar en annan GPS. Åker tillbaks till T-korsningen och fortsätter upp för backen, då ser jag bygget på höger sida, kanske 40 meter från där GPS nr 1 tyckte att vi var framme. Gatan går som ett V och byter adress mitt i korsningen.

Stannar i backen och går ut och möter kunden. Ser en brant grusad backe upp till en liten grävmaskin som kunden förklarar att jag ska lossa till. Det där kan bli knepigt tänker jag eftersom löst grus och lastbil plus backe är en dålig kombo, det är svårt att få grepp.

Först måste jag vända så jag fortsätter framåt kanske hundra meter för att hitta en korsning att vända i men det enda jag hittar är en vägvakt eftersom det asfalteras längre fram. Backar tillbaks, förbi kunden, nerför backen och vänder.

När jag kommit upp igen går jag ut och kollar hur det ser ut. Eftersom det kommer vara dåligt grepp och dessutom lite knepig sväng är det backa med god fart och utan att tveka som gäller. På lastbilens vänstra sida finns en mur som bara syns precis innan jag är framme vid den, där finns risk för påkörning så jag lägger min hjälm som markör för var jag kan börja svänga.

Har inte så mycket last så jag kan lyfta boggin vilket bättrar greppet. Jag tar sats och backar i god fart in på uppfarten och kommer en bra bit upp vilket underlättar för grävmaskinisten. Guldstjärna, sade kunden! Vi sätter igång jobbet, jag tippar i grävarens skopa och han larvar upp och häller i en klippskreva som ska fyllas igen inför kommande stödmursgjutning.

Nära ögat i mörkret

Läs mer