MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

I väntan på nästa lass

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Bristande information om luftvärden i tunnlar.

Jag hade ett lass sprutbetong ner till en av alla tunnlar. Backade upp mot pumpen och då viftar kunden “vänta” så jag stannar. Efter några minuter backar de pumpen en bit till så då följer jag efter men får återigen tecken att vänta. Jaha?

Efter 20 minuter får jag backa till. Snurrar upp lasset (ska alltid göras för att “väcka” betongen vilket gör den mer lättjobbad och minskar risk för stopp) och börjar hälla i. Hör att sprutpumpen börjar köra men sedan stannar den nästan direkt. Vad fasen nu då…?

Avvaktar medan jag ser att killarna börjar greja med pumpen. Efter 45 minuter håller de fortfarande på och har inte sagt något till mig så jag går ut och frågar vad som är fel. Får till svar “too much iron”, alltså för mycket stålfiber. Jag kollar betongen och det är inga fel på den, rätt konsistens och absolut inte för mycket fiber. Tänker att grabbarna inte är så vana att köra just den här sprutpumpen.

Efter en timme och en kvart försöker vi igen, funkar i någon halv minut sedan stopp igen. Efter ytterligare väntetid klarar vi hela fem minuter, jippi! Ett stopp till och då börjar jag fundera på att åka därifrån. Därefter går det som på räls! Efter ett par timmar (istället för beställda 40 minuter) var jag i alla fall klar och kunde åka tillbaka till fabriken där jag givetvis blev pikad lite skämtsamt om att jag latat mig i tunnlarna istället för att jobba…

I väntan på nästa lass kollar jag nyheterna i luren och ser att en tunnelentreprenör inte har betalat ut löner till sina anställda och dessutom fuskat med att mäta nivåerna av kvartsdamm i tunnlarna(!). Kvartsdamm är farligt och kan leda till silikos, stendammslunga, som är en av de vanligaste arbetsrelaterade lungsjukdomarna. Det är ett obotligt tillstånd där dammpartiklarna kapslas in av ärrvävnad så att lungorna blir stela och fungerar sämre. I svåra fall kan det vara dödligt eller ge följdsjukdomar som till exempel cancer.

Jag vet ingen tunnel där vi underentreprenörer har tillgång till information om luftvärdena och med tanke på hälsoriskerna så känns det såklart inte så bra. Det är ju inget nytt att det fuskas varken med löner eller säkerhet i byggbranschen men när det handlar om luftvärden i tunnlar känns det extra obehagligt. Det spelar liksom ingen roll hur många kurser vi underentreprenörer går om inte huvudentreprenören har en säker arbetsplats. 


Läs mer