MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

I väntans tider

Betongbruden får vänta med första lasset.

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Inget är i ordning vid första lasset.

Det är morgon och jag kommer med dagens första lass till ett av våra större byggen. Där ser jag att pumpen står utanför och väntar. Pumpföraren berättar att det är grejer i vägen på bygget och att ingen har svarat på telefon eller ens brytt sig om honom. Jag ställer mig åt sidan och väntar jag också.

Efter en stund kommer det en från bygget och säger att det ligger filigran (betongplattor) där pumpen ska stå. De ska lyfta undan dem men på grund av platsbrist så måste de monteras på sin rätta plats också. Det tar 10-15 minuter säger kunden. “Jo, tjena” tänker jag som har varit med förr. En halvtimme senare kan pumpen köra in och ställa upp, det är inte gjort i en handvändning och meningen är ju att han ska vara på plats åtminstone 45 minuter före mig så att han är klar när det är dags för gjutstart.

Medan han ställer upp kommer det en kille från bygget till mig och bekymrar sig över betongen. Det är bara ett par plusgrader och med den betongen jag har i bilen är det absolut ingen fara vilket jag säger till honom. Bättre att kolla när vi börjar lossa. Jag backar till pumpen och gör mig klar att börja lossa men något dröjer i andra änden så jag avvaktar. Till slut kan vi börja tömma, 70 minuter försenade. Efter att jag har lossat nån kubik kommer det en kille och ställer frågor om byggprov och jag säger att det står inget om det på följesedeln och jag har inte heller sett någon provtagare.

Det visar sig att han är gjutningens Klass 1:a vilket innebär att han har det övergripande ansvaret för gjutningen. Jag föreslår att han ringer och kollar med fabriken om de har tagit prov vilket han gör. Han var lite irriterad över att gjutningen var igång, han hade sagt till bygget att han inte kunde vara på plats före kl 9 men de verkar inte ha brytt sig mer om det än något annat. Att ha både mig och pumpen ståendes och titta på när de röjer på bygget är inte billigt men det är uppenbarligen inga bekymmer eftersom det händer rätt ofta (inte bara där).

Som om inte den ursprungliga förseningen räckte så lossade de mig på 36 minuter istället för beställda 20. Givetvis ringer man inte fabriken och ändrar bilarnas intervall utan de får köa istället. Det här gör att det blir brist på bilar på fabriken, andra kunder får betongen senare än beställt och det drabbar kort sagt alla. Lite ohyfsat, kan tyckas.

Drottning Silvias Konsertsal

Läs mer