MEST LÄSTA I MÅNADEN

FLER ARTIKLAR arrow

Kubik i kubik!

Betongbruden på storgjutning

Betongbruden

Betongbilschaufför som jobbar på Grann Åkeri AB. Jag har kört betong sedan 2014 åt flera olika aktörer både i Stockholm och ute i landet. Mina intressen förutom betong är loppisar, veteranbilar, övergivna platser och i stort sett allt som är gammalt. Jag samlar betong/cementrelaterade saker, allt från reklamprylar till litteratur och bilder, ju äldre desto bättre. Inläggen och texterna i bloggen är mina personliga åsikter.

Storgjutning i Stockholm och så en pizza.

Betongbruden på storgjutning

Det var dags för storgjutning och jag hade anmält intresse för att köra på den. Det var en garageplatta som skulle gjutas, cirka 1 000 kubikmeter på en gång eftersom man inte ville ha några gjutskarvar. Gjutningen gick från Betongindustris fabrik i Tumba och startade klockan sex på morgonen. Nio bilar, två blandare och två pumpar skötte leveranserna medan en pump stod beredd att rycka in ifall det skulle behövas. Bilarna lastade sex kubikmeter vardera så det skulle bli några vändor.

Jag parkerar på Hammarbyfabriken till vardags så jag skulle få mitt första lass till storgjutningen därifrån. Vid 07.30 startar jag lastbilen och efter lite bekymmer med frysta delar på den så är jag klar för att lasta vid 8. Får mitt lass och ger mig av ner till Tumba där gjutningen är. Lossar mitt lass och ansluter sedan till Tumbafabriken som ligger bara 1,6 km från gjutningen, nära och bra.

Dagen rullar på med knappt inga väntetider vare sig ute på bygget eller på fabriken vilket annars är ganska vanligt för de flesta större gjutningar oavsett leverantör eller entreprenör, betongen är jättefin (en C50/60 S4 med 27-sten för er som hajar sånt) och det är inte utan att man blir lite misstänksam, det brukar alltid vara nåt som strular.

Vid lunchtid svänger jag förbi pizzerian som lämpligt nog ligger utmed vägen och när jag kliver in där träffar jag på en gammal polare från min tid inom Försvarsmakten för sisådär 20 år sedan. Ett trevligt återseende och det blir en trevlig lunch. När jag satt där mätt och nöjd och välvilligt inställd till det mesta passade Betongindustris transportledning på att ringa och fråga snällt om jag kan tänka mig att köra tills det är färdigt. Vips hade jag tackat ja till det!

Jag åkte tillbaks och körde några fler lass och framåt 18 började jag känna att den där bananen och mackan jag har på fabriken skulle sitta fint, jag börjar bli lite trött. Hör på radion att nu finns det pizza i fikarummet! Så mackan fick vänta, jag hittar en pizza som ser god ut och eftersom jag står under blandaren och får lass just då så får pizzan följa med i bilen.

Den smakade himmelskt, det gjorde även drickan vi fick. Betongindustri ska ha en stor eloge för att de bjuder på mat när de kör storgjutningar. Inte bara ger det extra energi, det är guld värt för den psykosociala arbetsmiljön att någon tänker på en. Som jag sagt förr, glada medarbetare jobbar bättre!

Klockan 20 var gjutningen klar, det slutade på 817 kubikmeter. Jag körde 13 lass, de som började tidigare körde runt 16 lass var. Normalt antal lass på en dag är 4-6 st ungefär.  Jäkligt bra jobbat av samtliga inblandade inklusive fabriken som knappt aldrig brukar få jobba såhär hårt vanligtvis. Det är såna här dagar som gör att man trivs på jobbet!

Måndag hela veckan!

Egenspänningar och krympning!

Läs mer